DN 1:a jan 2010

Det är den 25:e oktober 2009 och jag ligger med slutna ögon på botten av en 4500 år gammal sarkofag. Jag är ensam inne farao Chefren’s kungskammare i den mellersta av de tre pyramidera vid Giza. Jag, en kontorskille från Svedala ligger där långt ifrån hemmets trygga vrå och tänker. Det var ett ”Go” eller ”No Go” tecken jag sökte efter när jag gav mig iväg på detta äventyr och jag har nog precis fått det med råge. ”Go, go, go”.

Pyramid

Kort därefter hör jag hur min nyvunne Katolske vän ifrån Cuba precis har gjort sin entré i kungarummet. Jag hoppar upp ur sarkofagen, ropar ”buuuh” och skrattar. Hon tycker inte det är lika roligt, utan påpekar att jag inte skall störa de gamla kungarnas boningar. Hennes tatueringar av heliga texter tillsammans med kraftfulla symboler ifrån flertalet kända andliga rörelser inger respekt och inom mig ställer jag frågan: – Hur hamnade jag här, egentligen?

Kognitionskyrkan

2010

Det är en låång historia som i kort kan beskrivas så här: När jag själv fick barn, så gick det upp för mig att jag är ansvarig för deras uppväxt och grundkunskap. Eftersom mina föräldrar eller min omgivning aldrig erbjöd några vettiga förklaringar på de stora frågorna kring religion och Gud, så insåg jag att jag ej kan lämna efter mig samma misstag.  Jag behövde ha något vettigt att svara när de börjar ställa sina frågor. Vad de sedan väljer att tro på är deras ensak, självklart. Efter ca 8 års grävande, så ”föddes” idag KognitionsKyrkan den 1:a januari 2010 – ”Året vi får kontakt” – med hänvisning till det gamla Rymdeposet med samma namn. Det känns som en lättnad att själva ryggraden är på plats. Nu kan jag i lugnan ro fylla på med innehållet. Jag utlovar att själva hjärtat i kyrkan kommer levereras den 19:e juni 2010, vilket inkluderar så väl hur jag fann Gud, relationen till Gud, synen på Gud, varför jag skapade en kyrka och planen för dess framtid.

Jag var ateist, otroende eller vad det nu kan kallas, men fann Gud i mitt sökande och kommer via denna sida förklara i detalj hur – samt inte till. Hav tålamod, du kommer förstå. GUD är inte något övernaturligt väsen eller en gubbe bland molnen.

Hoppas du är med… Det en intressant resa utlovas…

Klicka här för att läsa del 1