Varför KognitionsKyrkan?

Hur?

Arbetet med att sätta ihop denna sida bygger på ett stort intresse och ett ihärdigt sökande. Det har inte funnits någon delaktighet i någon sekt, hemligt sällskap eller annan religiös eller andlig gemenskap före, under eller efter arbetet att sätta ihop KognitionsKyrkan – annan än just den andlighet som utvecklats iom arbetet. All information är insamlad på lekmannavis ifrån källor som är tillgängliga för allmänheten och egen slutledning. Det inledande arbetet gick ut på att försöka förstå hur världen var beskaffad ur ett så vitt och brett perspektiv som möjligt. Det var ett ca tre års arbete, vilket resulterade i skriften The Inevitable Dossier, som blev klar våren 2006. Men det stora arbetet började direkt efter då folk hörde av sig och hade synpunkter på innehållet. Flera år av intressanta diskussioner följde med många tankar att begrunda. My Inevitable Dossier påbörjades, där iden var att djupdyka ner i andlighet, religion och frågan om vad Gud egentligen är. Men efter att ha vridit och vänt på idéerna och målen med arbetet, så prioriterades istället att tiden skulle läggas på att utveckla Kognitionskyrkan.

Varför?

Det är en låång historia som i kort kan beskrivas så här: När jag själv fick barn, så gick det upp för mig att jag är ansvarig för deras uppväxt och grundkunskap. Eftersom mina föräldrar eller min omgivning aldrig erbjöd några vettiga förklaringar på de stora frågorna kring religion och Gud, så insåg jag att jag ej kan lämna efter mig samma misstag.  Jag behövde ha något vettigt att svara när de börjar ställa sina frågor. Vad de sedan väljer att tro på är deras ensak, självklart. Efter ca 8 års grävande, så ”föddes” KognitionsKyrkan den 1:a januari 2010 – ”Året vi får kontakt” – med hänvisning till det gamla Rymdeposet med samma namn. Det var inte planerat, utan bara ett sammanträffade som jag tyckte passade.

The thin red line

Det fanns inga direkta planer från början, utan de vävdes ihop till en mognads-process som innehåller långt mycket mer än jag någonsin kunnat föreställa mig. En röd tråd hittades rätt tidigt i arbetet. Den röda tråden bestod i att något måste vara fundamentalt fel, för fel för så stora och viktiga frågor. Frågar man tex en präst lite djupare frågor om gud, så fumlar han/hon med orden på ett nästan beundransvärt ologiskt sätt. Det är nästan så att man kan tyda att det är ett medvetet val att det skall vara fumligt och ologiskt. Men varför? För att dölja sin egen oförmåga att resonera djupare eller för att försvåra för andra att resonera djupare genom att spä på mystiken? För att kontrastera ovan fummel ifrån dem som borde ha bra koll, så valde jag en egen väg. Grunduppställningen utgick ifrån frågan om en religiös värld li vår skulle kunna utvecklas på en helt annan plats i universum. Alltså, finns det något objektivt i den struktur av religioner som utvecklats på jorden? Svaret blev ja, under två förutsättningar. Antingen har fundamentala bitar av kunskap om strukturen glömts bort eller så existerar den utan räckhåll – dold på något vis. Kan det höra ihop med prästernas fummel?

De kanske mest intressanta delar som jag fann på ”min resa” var, förutom Gud, själva essensen i vad en kyrka är och samtidigt vad som jag menar gått snett med ”den svenska kyrkan”. Om folk lärde känna Gud på så sett som jag gjort, så tror jag kyrkorna vara fullsatta. Samtidigt så ser jag med rädsla på den extas som tex Livets Ord och Amerikanska kyrkor kan få till på sina massmöten. Jag förstår behovet som tillfredsställs, men känner en avsky hur det missbrukas. När jag kombinerade ihop alla delar, så insåg att jag inte skall försöka skriva en bok om detta. En bok läses, blir kanske aktuell och omdebatterad, men dör till slut ut. För att kunna göra upp med vad jag anser vara galet, så fanns inget annat alternativ än att påbörja en kyrka som kan förvalta, förädla, utveckla och säkra att insikterna jag funnit inte faller ur tiden.

Planen

Prospektet

Planen är enkel. Att under tio år (från 1:a januari 2010) testa och utvärdera möjligheten till att etablera en fysisk kyrka. Detta kommer göras med hjälp av två initiativ. Det ena går ut på att forma ett prospekt som skall locka till ekonomisk investerings, för att täcka initiala kostnader att starta upp den fysiska kyrkan. Den andra är hemlig tills vidare. Den fysiska kyrkan skall fungera som en normal svensk kyrka gällande daglig verksamhet, fast med ett Egyptiskt grundtema i symboliken. Anledningen till den Egyptiska symboliken kommer beskrivas i prospektet, för den som inte har tid/lust att sätta sig in i kyrkans ord. Öppen förskola, körer, Andlighet, Samtal om Gud, Kognitiv terapi, m, m. Handen skall sträckas ut till alla andliga och religiösa organisationer för samarbete.

/Roberth (KognitionsKyrkans skapare)

01020304050607080910