“…för de som förstår”.

De rena revolutionernas tid, folkets tid, känns allt mer komplicerad och avlägsen. Vad är egentligen en revolution när de drivande intressena inte är förankrade hos folket? Vad är uppror?  Vad är egentligen terrorism? Vad är sant? Vad är falskt? Finns det något gott i allt detta?

Ja, det gör det. I allra högsta grad så gör det det. Men, precis som skrevs i nyårstalet 2012, så är vi nu mitt i en svår tid där allt ställs på sin spets. Det kommer att ta tid för oss att inse vad som kommer behöva ändras, på vilket sätt och dessutom acceptera våra i många fall ny-vunna insikter – hur självklara de än är. Som knutpunkt mitt i allt detta finns tron. Tron på att det finns hopp, tron på en bättre tid, tron på oss tillsammans – med varandra.

Symboliken i Kejsarens nya kläder gör sig ofta påmind, så även i titeln för årets nyårstal. Men det finns något i denna symbolik som tycks ha glömts bort och som vi alla behöver göra oss påminda om. Hade tex Jesus levt idag hade han sannolikt varit barnet som påpekat att kyrkan av idag saknar kläder. Han skulle få oss att förstå att det bara leder i fördärv att höja upp honom till avgudastatus och att vi måste omvända kyrkan till att fylla folkets behov, inte ett behov uttryckt av ett prästerskap i förfall.

Det är nu 2013 och dörrarna till himlen öppnar sig nu sakta för oss alla och allt fler kommer behöva tänka igenom VAD man egentligen tror på. För vissa kommer det komma som en chock att allt fler börjar prata i religiösa termer även om orden inte förs på det traditionella sättet. Det är okej att tro på Jesus, förutsatt att man förstår vad det innebär. Att hänvisa sin tro till en text hjälper inte för att komma till något paradis.

Cloud Atlas Trailer

I slutet av februari har en tre timmars storfilm vid namn “Cloud Atlas” premiär. Den delar ut nycklar till insikt på ett helt nytt sätt, om hur tro och handling hänger ihop in i evigheten. En insikt om hur begreppet “Himlen” förhåller sig och att domen för våra handlingar tas ut på vårt framtida jag som kan få förödande och avgörande konsekvenser för hela mänskligheten. Denna film som är gjord av skaparna bakom kult-triologin Matrix har redan nått kultstatus på nätet.

Och på tal om nätet, så har även de sociala nätverken börja ta sig nya former. Google jobbar på sitt globala spel #Ingress som går ut på insikten om att alla våra statyer, all vår konst, våra museer, våra kyrkor osv bär på ett värde. I spelet kallas detta värde för XM (Exotic Matter). Spelet går ut på att man skall besöka dessa monument (portaler för XM energi) i verkligheten. Två lag, “Resistance” som beskyddar det mänskliga och “Enlightened” som vill utveckla det mänskliga, slåss om att knyta ihop dessa portaler. Spelet spelas med Smarta telefoner i hand och har redan blivit en global succé – redan innan det öppnats helt för allmänheten.

Så det Kognitionskyrkan vill säga om 2013 är att det är ett år för den djupare eftertanken. En tid att omvärdera sina mest fundamentala ståndpunkter. Att säga att du är troende, att du tycker att det är för mycket invandrare i Sverige, att Breivik är ond, att USA vapenfixerade, osv kommer inte räcka långt. Dagens ungdom är långt mer intelligent, påläst och får till mognare slutsatser än gårdagens ungdom, samt ser att i framtiden så måste vi kunna leva tillsammans globalt. Du måste själv lära dig förstå hur du tänker. Du kan inte längre hänvisa till en text, en vän, en lärare, en präst – när du skall förklara något.  Du behöver skaffa dig insikt om dig själv, men hav hålamod och ta det lugnt. Den moderna människan väntar vänligt på dig… Din tid är nu och du är alltid välkommen…